Fake news, dezinformácia, konšpirácie


Svet je plný fake news a ľudia sú dezinformovaní.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt fake news tumblr


Pojem dezinformácia pochádza z ruského Dezinformatsia  a je spájaný s ruskou tajnou službou bývalého Sovietskeho zväzu- KGB. Je to vlastne zámerne vytvorená skreslená alebo chybná informácia, ktorá chce mýliť alebo zavádzať. Dezinformácia vedie k nesprávnym záverom alebo rozhodnutiam. Dezinformácia nie je neúmyselne nesprávna. Väčšina fake news je „von vypustená“ naschvál, jej cieľom je ovplyvniť ľudí a dostať sa im do hláv. Ľudia sú veľmi ľahko ovplyvniteľní, veria každej falošnej správe, ktorú niekde počujú, vidia alebo čítajú, takže všetky naše zmysly sú ovplyvnené.  Jedným z príkladov je napríklad aj reklama, každá firma alebo spoločnosť sa snaží presadiť svoj produkt, že práve ten ich je ten najlepší. Veľké obchodné reťazce ako napríklad Kaufland alebo Tesco majú niekoľko trikov, ktorými ľudí donútia nakúpiť u nich čo najviac produktov bez toho aby si to ľudia uvedomovali. Medzi tieto triky patria napríklad červené nálepky, ktoré ľuďom hovoria že je niečo v zľave aj keď to tak v realite vôbec byť nemusí, no keďže je tam červená nálepka, ľudský mozog to automaticky pochopí ako výhodnú kúpu. Alebo aj trik veľkých nákupných košíkov, keď sa v obchode nenachádzajú žiadne malé, ľudia si vezmú veľký napriek tomu, že do obchodu prišli s tým, že idú kúpiť len pár vecí. Košík s pár vecami ale vyzerá veľmi prázdno, takže človek nakúpi oveľa viac ako mal v pláne. Ďalšou vecou, ktorá ľudí ovplyvňuje sú známi ľudia. Človek predsa len skôr dá na radu od niekoho o kom počuje v televízii alebo číta na internete ako od niekoho, kto má reálne skúsenosti ale je úplne neznámy. Práve preto často môžeme vidieť známe osobnosti v rôznych reklamách. Ľudí v dnešnej spoločnosti veľmi ovplyvňujú aj peniaze. Vlastne takmer všetko sa točí okolo peňazí. Pre veľa ľudí sú peniaze hlavná priorita a sú pre ne ochotní obetovať takmer všetko. Práve kvôli peniazom je na svete veľa zla, ľudia im kladú oveľa väčšiu hodnotu ako reálne majú. Lenže za to môže spoločnosť. Ľudská spoločnosť si sama určila dôležitosť peňazí. Práve preto ľudia robia všetko čo je v ich silách aby mali peňazí čo najviac, alebo aspoň aby si mohli dovoliť základné veci potrebné k prežitiu. Aj internet nás ovláda možno viac ako by sme chceli a ani si to neuvedomujeme. V dnešnej dobe má skoro každý svoj profil na facebooku či instagrame. Zdieľame rôzne fotky, myšlienky a nápady aj s úplne neznámymi ľuďmi. Všade môžeme vidieť čo je práve v móde, ako by sme mali vyzerať, ako by sme sa mali obliekať. Nenápadne máme vsunuté do hlavy aj to, ako sa máme správať. Buď to vidíme na našich vzoroch, známych osobnostiach alebo rodičoch a tak máme diktované ako sa máme správať a čo je vhodné a nevhodné. Celý náš život máme naprogramovaný bez toho aby sme to sami chceli. Práve preto keď je niekto iný, stačí napríklad aj štýlom obliekania je to považované za nevhodné a spoločnosťou odsudzované. Každý z nás má právo slobodného názoru a má osobitne stanovené hodnoty. Každý verí niečomu inému a má rozdielne názory na rôzne teórie, no napriek tomu sme určitým spôsobom stále z časti ovládaní. Vďaka konšpirácii to stále mnohí nevidia. Konšpirácie sú vlastne opatrenia alebo spôsoby na utajenie tajnej činnosti. To znamená, že aj keď vieme že sme ovládaní, nikdy nevieme kým sme naozaj ovládaní. V hlavách nám to môžu zamiešať aj rôzne konšpiračné teórie, ktoré môžu ale nemusia byť pravdivé. Konšpiračné teórie  spochybňujú niečo, čo nebolo na 100 percent potvrdené napriek tomu, že to všetci ľudia považovali za pravdivé, napríklad prvé pristátie na mesiaci, alebo aj keď niečo bolo potvrdené, že sa to tak určite stalo, nemusí to byť pravda, napríklad smrť Michaela Jacksona. Je na každom z nás čomu budeme veriť a čomu nebudeme, dôležité je aby sme robili veci podľa toho ako ich cítime v našom srdci a neboli len otrokmi spoločnosti.

Komentáre

  1. Zajímavé téma. Líbí se mi, jak jsi ho rozebrala. Já bohužel moc nepoznám, co je pravdivá zpráva a co ne. Na druhou stranu zprávy moc 2x nečtu. Ohledně reklam nikomu nevěřím, ani slavným osobnostem. Dám akorát na doporučení rodiny či kamarádů.

    WantBeFitM

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc hezky si téma sepsala. Podle mě by se vzhledem k počtu informací v současnosti, měla jistá orientace v nich učit už na školách.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Skutočnosť?

Ak chceš byť starý a múdry, musíš byť najprv mladý a hlúpy.